Manado - Reisverslag uit Manado, Indonesië van AndrewKimmie333 - WaarBenJij.nu Manado - Reisverslag uit Manado, Indonesië van AndrewKimmie333 - WaarBenJij.nu

Manado

Door: Kimberley

18 Oktober 2017 | Indonesië, Manado

Lieve lezers,

De afgelopen week (vanaf de 12e) hebben we doorgebracht in Manado, North Sulawesi aan de Celebes Zee, ongeveer twee uur vliegen vanaf Surabaya.

Wat hebben we onze ogen weer uitgekeken. Bij aankomst vonden we de inwoners van Manado spontaner en vriendelijker dan in Surabaya (grote stad he...) We hadden een kamer geboekt in Hotel Grand Luley en werden opgehaald op 't airport. Nou dat was goed geregeld en luxe en chique...
Komen we aan bij het hotel: 7 hectare!?!? Suuuper luxe.. En zo duur was het niet.. Heerlijk gegeten in het bijhorende restaurant, steeds voor ongeveer 7 euro per avond....... Echt niet te doen hoor.....

De volgende dag zijn we al begonnen aan ons duikavontuur. We reden naar dive resort Thalassa, waar de slogan is: where guests leave as friends. Eerst dacht ik ja..ja.. beetje sceptisch nog. Nu begrijp ik 'm ;)
We zijn begonnen met een verfrissingscursus in het zwembad. Was ook echt nodig.... Fijne instructeur Davin die alles goed en rustig uitlegde. Daarna hebben we gelijk twee duiken gemaakt. Wat Manado ook bekend maakt zijn de mooie duikstekken en dan vooral die rond het eiland Bunaken. De eerste dag hebben we dit eiland nog niet bezocht, maar hebben we lekker rustig kunnen oefenen op zandachtige vlaktes in zee. Dat klinkt dan niet zo spannend, maar daar zagen we al zo veel! Daarnaast fijn om op die plekken te oefenen met onze balans en drijfvermogen in het water. Je moet je voorstellen dat je zonder goede balans steeds omhoog en naar beneden beweegt in het water... Daarnaast is er veel ''current'', stroming, dus ook daar moet je rekening mee houden. We kregen de smaak te pakken.
Op dag twee gingen we naar het eiland Bunaken. Deze plekken bereikten we allemaal per boot en wij waren gewend met duiken dat je de zee in loopt (curacao).... maar nu mocht je dus op de rand van de boot gaat zitten en laat je maar vallen. Nou de eerst paar keer is dat echt eng. En één keer vergeet je je masker vast te houden enzo...(daarna niet meer dus). Wat een fantastische duikplekken hebben we gezien! In totaal drie dagen, 8 duiken en dus 1 in het zwembad. Bij Bunaken was het echt zo'n ''wow effect'' maar dat verstond je niet onder water dus gaf je het OK teken ;) Stel je voor een muur met allemaal koraal, vis, zeeschilpadden, krabbetjes, slakjes (nudi branch, moet je eens googlen) ETC.
En als je dan op de terugweg lekker kan meedrijven met de current hang je gewoon voor de muur te kijken naar al het onderwaterleven.

Ik zou zeggen zie duikfoto's en filmpjes en geniet met ons mee :)

Vandaag hebben we grotendeels een rust/zwem/opruim/wasdag... Vanmiddag worden we opgehaald en rijden we naar Semeru! Overmorgen gaan we dan beginnen aan de klim. Gisteren hebben we al even afgesproken met de gids (die de enige vegetarische hiker is in Indonesië, toevallig!). We beginnen de tocht met een jeep en het aantal km dat we lopen is ''maar'' 15, alleen omhoog dus duurt wel een paar dagen. Het laatste stuk naar de top doen we vanaf 12 uur 's nachts (vrijdag denk ik) zodat we de sunrise kunnen bekijken :D
We hebben er zin in! Daarna vliegen we naar Bali :)

Veel liefs uit Surabaya,
Andrew&Kimmie

Toevoeging fimpjes!

• 18 Oktober 2017 - 09:52

Ok er zijn een heleboel mooie filmjes bij dit verhaal, maar die krijg ik niet geupload.... Duurt te lang. Dus die volgen nog:) Onder andere van een baby haai!!!!!

• 18 Oktober 2017 - 21:41

Yvonne Verwoert :

Dat is echt een duikavontuur. Fantastisch! Benieuwd naar de filmpjes :) xxxxx

• 19 Oktober 2017 - 15:53

Martien:

Zo hé dat hebben jullie ook maar evenentjes mooi gedaan

• 21 Oktober 2017 - 09:36

Jacqueline:

Tegen de tijd dat jullie in Hobart zijn, dan pas zijn jullie toe aan vakantie. Avonturiers. Xxx

• 23 Oktober 2017 - 09:49

Fimpjes staan erop!!

• 23 Oktober 2017 - 14:52

Yvonne Verwoert :

Of in aquarium zwommen, heel mooie filmpjes!! Xxx